En bra träningsdag

Som jag skrev tidigare, det gäller att ta vara på tillfällena istället för att se problemen. Jag är hemma och vabbar med en liten krasslig tjej.
Imorse ville hon se bolibompa på surfplattan och då såg jag min möjlighet till att träna, så jag bäddade ner henne i sin fatboy i mitt hemmagym och så rev jag av ett pass med Ben-pyramiden och avslutade med rumppump.

2015/01/img_5561.jpg

Sen så snöade det lite och lilltjejen ville absolut ut och göra en “Olof” så ut och göra snögubbe i den lilla snö som fanns, hon orkade ju en liten stund iallafall. 😉

2015/01/img_5569-0.jpg

Jag avslutade dagen med att sätta mig på spinningcykeln och trampa runt i 50 min framför en ny tv-serie. Så allt som allt en toppendag! Imorgon blir det återigen vab, så vi får se vad den har att erbjuda.

Det gäller att ta vara på tillfällena.

Imorse messade jag en granne och frågade om hon skulle följa med ut på en morgonpromenad. Vi gick i rask takt i 70 min sen gick jag hem och tänkte gå och duscha, men jag hade ju Tänkt styrketräna också idag så lika bra att görandet direkt så jag gick ner till mitt källargym och körde 30 min. Axlar och core. Så skönt när man är färdig!
Resten av dagen har jag myst med min dotter som har ont i magen och feber. Liten skrutta.

2015/01/img_5555.jpg

Stå upp och arbeta!

Handen på hjärtat nu kära läsare.
Står ni upp när ni jobbar? Jag tänker speciellt på er som har kontorsarbete och sittande arbete.

Jag själv står upp i perioder. När vi byggde nytt kontor för några år sedan på jobbet valde jag ett höj och sänkbart skrivbord. Ett av de bästa valen.

Det finns så många fördelar med att stå och jobba.

Du ökar förbränningen och får bättre blodcirkulation. Du stärker ditt skelett och dina muskler istället för att få problem med dem för att du sitter så mycket. Du blir inte seg och hängig för att du sitter och slappnar av utan håller dig piggare när du står upp. Till följd av att du inte sitter får du mindre stel nacke och spända axlar, så du ser, bara massa fördelar!

Man orkar troligen inte stå en hel dag från början och det är heller inte bra att Gå ut så hårt, men 5-10 min varje timma och sen öka när man börjar känna sig bekväm med det.

Så nu vet ni vad ni gör imorgon, sätt telefonen på alarm 1 gång i timmen och stå upp!

Före och efter

Letade efter lite förebilder, men hittade inga bra helkropps bilder just nu, de får komma senare. Dock så tycker jag ändå att man i ansiktet kan se stora förändringar. Inte enbart utseendemässigt utan även så ser jag så mycket lyckligare och mer full i liv ut på den nya bilden och det är ännu viktigare tycker jag. Före och efter bilder är väldigt roligt att ha och ta fram och jämföra. Det är då man ser att all strävan och även allt roligt ger reslutat.

före-efter

Godmorgon!

Igår kom leveransen av “buffar” som jag hade beställt till alla härliga träningsglada medlemmar i Lofsans Challenge. Kan ju bara nämna att jag hade att göra igår kväll, och vilken tur att jag hade en liten medhjälpare 🙂

2015/01/img_5534.jpg

Nytt år, nya mål och ny header!

Har haft en svacka under några veckor och haft väldigt svårt att komma in i rätt banor igen, har gått några dagar och så har jag varit tillbaka i sockerträsket igen. Jag blir så trött på att jag blir så beroende. Men vet ju att det BARA sitter i huvudet. Så nu kör vi igen och denna gången känns det bättre. Jag kör nystart för 2015 och har några mål jag vill uppnå under 2015.

Mina Mål under 2015 (Både stora och små)

Jag vill vara en stark och pigg mamma till mina barn och i framtiden barnbarn
Jag tränar inte bara för nuet. Jag vill träna så att jag orkar med livet och hålla mig så pigg som möjligt. Jag vill orka springa runt och busa med mina barn och jag vill även kunna orka med det när jag är 50 år och börjar närma mig barn-barns åldern. Jag vill att mina barn ska säga att de har en stark mamma! Gärna starkare än pappa =)

Styrka
Jag vill bli starkare och klara minst 1 chins (idag klarar jag ingen utan gummiband)
Jag vill klara 100 kilo i Marklyft (Idag klarar jag 85x5kg)
Jag vill utvecklas och klara mer vikt i alla mina övningar.

Löpning
Jag har Göteborgsvarvet inplanerat 23 Maj och vill klara det på en bättre tid än förra året (2.18)
Jag skall även troligen springa tjejmilen i Stockholm i september och vill komma i mål på under 60 min.

Kroppsliga
Jag vill även gå ner 5-10 kilo i vikt. Slutsumman är inte så viktig, så länge jag känner mig bekväm, smidig och mår bra. Stärka bålen och få mer och tydliga former på kroppen. Fortsätta träna så att jag slipper få problem med rygg och axlar pga. mitt stillasittande arbete.

Kosten
Jag skall jobba med att få balans i kosten. Jag skall fortsätta att göra mina fina dagliga val, men mycket grönt och bra råvaror. Jag skall låta bli alkohol i de flesta sammanhang och bara äta sötsaker när jag verkligen tycker det är värt det, inte för att unna mig, eller bara stoppa i mig utan att tänka före.
Till en början blir det noll tolerans av godis, men sedan vill jag lära mig att hantera och bara ta lite och sen är det bra.

Känslomässiga
Jag skall fortsätta jobba med att vara stolt över alla mina bra val och fokusera på dem och gå tillbaka och fundera på vad som gick snett när valen blev mindre bra, men inte älta. Fokusera frammåt och gör bra val nästa gång. Tänk varje kväll på tre positiva händelser under dagen och planera nästa dag.

Vardagsmotion
Jobba för att få in mer vardagsmotion i vardagen, då det blir för lite i dagsläget. Använda mitt aktivitetsarmband och ligga på minimun 10.000 steg om dagen.

För att nå dessa mål så har jag planerat att träna 3-4 ggr i veckan utöver promenader. Jag kommer att dra med mig mina granntjejer för att få till kvällspromenaderna och på så sätt hålla uppe motivationen när det känns tungt. Mina träningspass planeras att göras i mitt källargym, men varannan lördag tillsammans med en vän för att vi skall puscha varandra när det känns tungt. Jag har även tänkt planerat in några små lopp och några träningsevent för att hålla uppe glöden.

em> 

2015/01/img_5528.jpg